Dôvodov na to je viacero.Tým prvým je história. Tak, ako už samotný názov prezrádza, svetlo sveta uzrel tento mäsový výrobok práve na Spiši. Prvé zmienky o jeho výrobe možno nachádzať už v polovici 19.storočia, keď spišskí majstri mäsiarskeho cechu zo Spišského Podhradia (Varšáni) a z Levoče(Griger) sa svojim umením preslávili aj v Budapešti, kde ich pravidelne dovážali pod názvom szepesi virsli. Pre svoju jedinečnosť boli veľmi obľúbené a patrili na trhoch medzi najdrahšie produkty.
Zaujímavosťou je, ako sa vtedy dokázali bez áut a chladenia vysporiadať vtedajší výrobcovia s prevozom. Koncom zimy sa vraj na Hornáde nalámal ľad a uskladnil sa vo vyhĺbených pivniciach tzv.ľadovniach natesno. Takto uskladnený vydržal až do leta, kedy sa použil pri prevoze v utesnených debničkách spolu s našou delikatesou. Na chválu dnešnej generácii mäsiarskych technológov slúži, že i napriek tomu, že je to jeden z najnáročnejších výrobkov, zachovali ho aj pre dnešných labužníkov. Je milé pozorovať, akí sú naši majitelia zdravo pyšný na dobre vyrobené spišské párky. Spomínam to preto, lebo na našom trhu sa často objavujú pod týmto názvom napodobeniny, ktoré sa svojou kvalitou na originál ani nepodobajú. To sa deje pod tlakom mnohých obchodných reťazcov, ktoré chcú dosiahnuť nízku cenu, ale akýkoľvek zásah do receptúry má za následok výrazný odklon od kvalitného originálu. Aj to viedlo skupinu mäsiarov-profesionálov k tomu, aby sa pokúsili zapísať spišské párky do zoznamu TSG (traditional speciality guaranteed) v Bruseli. Po dvojročnom administratívnom procese sa to aj podarilo a dnes už musí z tohto titulu každý výrobca dodržať minimálne parametre kvality. (Zaujímavosťou je, že pravdepodobne chýbajú kontrolné mechanizmy, lebo aj tak sa na trhu nájdu odchýlky v kvalite). Schválená receptúra TSG určuje presné zloženie surovín, korenín, prísad a prírodný obal-baranie črievko. Ale skúsení technológovia tvrdia, že nepostačuje len dodržať surovinovú skladbu, ale chce to aj talent pri miešaní. Vraj je takých odborníkov len niekoľko na Slovensku. Dobrý spišský párok musí byť krehký ale šťavnatý. Pri jeho ohrievaní nesmie voda vrieť,aby sa nepoškodil jemný prírodný obal a postačuje teplota 70 C.
Úspešný predaj spišských párkov dnes dosahuje v našej firme úroveň 20 ton mesačne. Tento výsledok sa nerodil ľahko a trvalo to veľmi dlho (24 mesiacov), kým dobrý obchodný a strategický koncept slávil úspech. Prvou zásadou, z ktorej sa vo firme nepoľavilo ani o kúsok, bola štandardná a stabilná kvalita. Bolo tomu aj v ťažkých časoch, keď sa na trhu objavovali aj výrazne lacnejšie podoby tohto výrobku. Zákazníci boli často pomýlení, lebo pod jedným názvom nachádzali diametrálne odlišné výrobky. Vtedy začala firma rôznymi formami robiť podporu pre spoznanie našej kvality. Využívali sa na to aj všetky masmediálne podoby od krátkych televíznych reklám, až po printové, hlavne regionálne médiá. Často sa robievali ochutnávky na vhodných predajniach a v najvhodnejšom čase s odborným výkladom. Zaujímavým marketingovým krokom bola ochutnávka na námestiach pre verejnosť v niektorých mestách.
Dnes už takéto podpory nie sú potrebné, pretože naše spišské párky si našli stabilné miesto na trhu a investície vložené do správne zvolenej kampane sa vracajú.